onsdag 10 juni 2009

Det handlar ju inte om fildelning

Jag är en i grunden mycket fridsam man. Att slåss på barrikaderna har aldrig varit min stil. Då tror jag mer på att påverka den upplevda verkligheten på ett djupare plan - med andra medel än argumentation. För vem blir egentligen "omvänd" av att jämnas med marken efter att ha mött en ångvält med starka argument som inte går att bemöta? Jag blir allt mer övertygad (genom egna erfarenheter) att vi människor lever i tre (åtminstone) parallella världar: Afk-världen, Internetvärlden och Onenessvärlden.

Många vet inte vad något av detta är, så låt mig mycket kort förklara, om det över huvud taget är möjligt. AFK står för "away from keyboard" och är "nördarnas" sätt att tala om den fysiska verkligheten. 'Tyvärr' måste man ibland ge sig iväg från datorn och vistas i denna afk-värld! :-) För den som inte redan är bekant med internetvärlden är det svårare att ge en rättvis beskrivning. För det första ÄR det en hel värld! Många tror att det är en leksak. Eller en modern motsvarighet till post och telefon. Man kan skicka brev, betala räkningar och läsa tidningen på nätet.

Men nyckelordet är kommunikation! På nätet blir en helt annan sorts kommunikation möjlig än i afk-världen. Varför? Jo, man kan ha ögonblicklig kontakt med ett stort antal människor samtidigt och som dessutom är spridda över hela jorden. Redan för cirka tio år sedan (vilket kan ses som internets barndom!) hade jag samarbete med folk i andra världsdelar om ett översättningsjobb. Jag sände iväg vad jag gjort på kvällen, men då var det fortfarande eftermiddag i Canada. Och nästa morgon hade jag kommentarer och förslag tillbaka. Det gick fort, det var kreativt, det var roligt!

Den form av grupparbete (eller "svärm" eller "brainstorm") som nu är möjligt, går inte att klara utan internet. Men de som hittills styrt våra länder tycks inte förstå det här. I Frankrike vill man straffa folk genom att stänga av dem från internet. Det kan liknas vid att ta ifrån någon körkortet (för gott!) för att de snattat godis. Internet är verkligen en hel värld!

Det förefaller mig som att Piratpartiet är det enda parti som hittills har förstått det här. Tekniska landvinningar anammas ju lättast av ungdomar. (Och de har dessutom tid att sätta sig in i vad det handlar om). Nu har internetvärlden kommit på kollisionskurs med afk-världen i samband med fildelningsfenomenet. Men ... och detta är viktigt: PP är inte ute efter att legalisera all fildelning! (Kan någon tala om detta för Jan Guillou?) Däremot - anser PP att det är fullkomligt bizarrt att totalt köra över ALLA människors rätt till ett privatliv och frihet från misstanke om brott, tills motsatsen har bevisats. PP vill ändra lagarna så att de stämmer med den nya verkligheten. De vill inte skrota upphovsrätten utan reformera den.

Den ständigt återkommande frågan: Men hur ska upphovsmännen få betalt? Noga räknat är det inte politikernas problem. Politikerna måste via lagstiftning värna om människors frihet och integritet. Det går att hitta nya vägar för kreatörer att få betalt och det sker redan. Många artister (och bland dessa en del som ovetandes användes som slagträn i Pirate Bay-rättegången), väljer nu att lägga sina nya alster direkt på The Pirate Bay för gratis nedladdning! Det fungerar helt enkelt som effektiv marknadsföring. Och ofta är det enda chansen för nya artister att komma fram. Mediabolagen (inkl förlagen) satsar bara på guldkalvarna. Härom dagen läste jag i Realtid.se om en buktalare som lagt ut ett videoklipp på YouTube och sedan började miljonerna att rassla in!

Detta om internetvärlden. Men vad är då "onenessvärlden" för någonting? Kanske för det för långt bortom horisonten för att kunna beskrivas här på ett rättvisande sätt. Låt mig bara säga att den finns en djupare verklighet, där vi alla redan är förenade med varandra (även om många av oss ännu inte är medvetna om det). Vissa har liknat det vid att vår värld kan ses som ett hologram, ett slags tredimensionell bild (men ändock bara en bild).

Det intressanta är att alla de här tre världarna hänger samman med varandra. Och när vi kommer i starkare kontakt med onenessvärlden, kan vi påverka de andra världarna från ett djupt plan och ibland på ett mycket genomgripande sätt. Det är en av anledningarna till att jag i fyrtio års tid har ägnat mig åt meditation, både som utövare och som lärare. 1975 skrev jag t..o.m. en rapport om organisationsutveckling och meditation på Stockholms Universitet. Och nu har den allmänna medvetenheten hunnit ikapp! Det talas emellanåt i pressen om vetenskapliga studier som visar på positiva effekter av meditation på stress och allmänt välbefinnande. Se artikel i DN om "Meditation hjälper snabbt mot stress".

Så nu är det dags för mig att återuppta mina meditationskurser, fast i en ny form. Jag återkommer om det här i min blogg.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Loading...
Reggad på Commo.se