måndag 8 juni 2009

Kommunikation är grunden för allt - inte "en isolerad fråga"

I går var jag på Piratpartiets valvaka i Rättvik. Medelåldern på de närvarande var låg, gissningsvis 22 år eller så. Själv är jag "något äldre". Men till min stora glädje (och delvis förvåning) kände jag mig varmt välkommen. Det var som att åldersskillnaden inte spelade någon som helst roll. Vi var helt enkelt, tja vad ska jag säga, förenade eller besjälade av något gemensamt. Glädjen och entusiasmen var enorm.

Jag blev relativt nyligen medlem i PP. Det var i början av mars och antalet medlemmar var 12.000 eller så. Nu är medlemsantalet över 49.000. Så relativt sett hör jag redan till de "gamla" och etablerade medlemmarna. Ändå kändes det kul att så snabbt blivit en i gänget.

Det där verkar vara något som är betecknande för PP. Jag läste i dag i en annan blogg - Piratpartiet passerar GÅ - att pirater inte beter sig som andra politiskt aktiva. De (eller vi :)) förespråkar öppenhet och generositet och lever som de lär. "Det visar sig bland annat i att när folk säger att de gillar våra frågor men inte vill rösta på oss för att det finns annat de också anser är viktigt. Då kommer det tips om personer de kan kryssa som vi anser står nära oss i just våra frågor. Istället för att försöka dra över folk till oss."

Det där stämmer väldigt väl med hur jag också upplever det. Många tror att PP bara vill vara fria från förbud så att de kan ladda ner gratis sådant som annars skulle ha kostat pengar. Och givetvis finns det sådana människor också. (Men frågan är om de är aktiva inom PP).

Min upplevelse är att PP förespråkar och prioriterar personlig integritet, vilket dels innebär frihet från att bli övervakad, avlyssnad och kontrollerad vad man än gör, dels friheten att kommunicera fritt och att tillsammans med andra skapa fritt. Det är i denna process som kreativa lösningar på alla andra samhällsproblem kan komma fram.

Och där kommer vi in på om PP är ett "enfrågeparti" eller inte. Det där diskuterades livligt framåt småtimmarna. Tar PP ansvar för samhällsutvecklingen eller inte, eftersom vi inte erbjuder färdiga lösningspaket på alla samhällsområden? Ja, jag anser att vi gör det. PP tar ansvar på en mycket djup nivå. Denna nivå handlar om möjligheten att kommunicera fritt och kreativt. Om detta fungerar, kan politikerna sedan enas över alla eventuella blockgränser om konkreta lösningar på allt annat.

För hur är det egentligen med det nuvarande systemet? Varje parti förväntas ha ett komplett åtgärdsprogram som täcker in precis allt: arbetsmarknaden, vården, försvaret, miljön, ekonomisk politik, kultur, rubbet. Att samla in underlag för detta är milt uttryckt ett omfattande jobb. Och det finns gott om utrymme för alternativa lösningar. Sedan - och detta är viktigt - förväntas väljarna noggrant sätta sig in i detta, inte enbart vad varje tänkbart parti föreslår för lösningar utan även i förutsättningarna. Hur ska man annars kunna bedöma vad som är bra?

Hur realistiskt är det? Ändå säger man att ett parti måste göra så här för att vara trovärdigt. Jag säger att hela systemet haltar betänkligt.

Då känns det avsevärt mer realistiskt och trovärdigt när man vill förändra själva grunden för kommunikationen och beslutsfattandet. För mig kan det inom politiken knappt finns något som är viktigare än detta. Och internet är ett hittills oöverträffat verktyg för att att åstadkomma det.

Därför måste vi kunna kommunicera fritt på internet. Och det är DÄR det börjar! Där har PP en stor uppgift att fylla. Och det är därför jag vill vara med och påverka utvecklingen.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

1 kommentar:

  1. Otroligt roligt att läsa, och att du känner dig välkommen. Inte för att jag har tvivlat - folk verkar trivas genomgående, gammal som ung. Och förresten; om något behöver vi lite äldre visdom som kan hålla ordning på ynglingarna när vi är på väg att skena. :)

    SvaraRadera

 
Loading...
Reggad på Commo.se