söndag 14 juni 2009

Musik, Meditation och Makt

Livet är (trots allt?) underbart! Det har det (egentligen) alltid varit. EU-valet är avklarat. Och Piratpartiet kom in! Vilket betyder att en stor del av svenska folket har förstått vikten av personlig frihet och integritet. De har sett bortom propagandan att "PP bara vill ha allt gratis". De har insett att vi inte kan sälja vår själ och bli som viljelösa slavar för att mediaföretagen ska kunna fortsätta att få merparten av kreatörernas vinster. Det är en ny tid nu. Kreatörerna kommer att överleva och frodas. Jag vet inte hur, men de (vi?) är ju kreativa, eller hur? Så det kommer lösningar.

Jag säger inte att illegal fildelning är bra. Men när samhället förändras, måste lagarna förändras. En gång i tiden var det dödsstraff för att ägna sig åt häxeri. I vissa länder är det än idag dödsstraff för homosexualitet. I andra länder är det fullt tillåtet att ha flera hustrur. Normerna växlar både över tiden och från plats till plats. Och så kommer det att fortsätta vara. För mig är det viktigaste ändå friheten: yttrandefrihet och kommunikationsfrihet.

Minst lika viktigt är det dock med inre frid och glädje i livet. Jag hittade en sajt där Kjell Haglund uttrycker det väldigt bra: "Frihet är en inre känsla" och när vi känner oss fria, då har vi även inre frid. Och då kanske vi även vågar göra det som vi innerst inne älskar, det som får oss att mår riktigt bra. För mig personligen har musicerande alltid betytt väldigt mycket. Jag spelar (eller har spelat) trumpet, gitarr, trombon och bastuba. Samt i någon liten mån piano.

Min favoritmusik är tradjazz och jag är med i två olika jazzband: "Chicago Pals" och "Siljan Stompers". Dessutom spelar jag gitarr i en folkmusikgrupp med namnet "Låtlaget".

Det som engagerar mig mest just nu är att hjälpa människor att släppa sina rädslor så att de finner inre frid och kan börja njuta av livet. Det jag kan bidra med där är att hålla kurser i "OASIS meditation" (Observe, Accept, Sink Into Stillness). Jag har ägnat mig åt meditation (och många andra tekniker för personlig utveckling) i över fyrtio år. Den här nya meditationskursen hålls för första gången 10-12 juli 2009 i utkanten av Borlänge. Kontakta mig för mer info.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Loading...
Reggad på Commo.se