torsdag 18 juni 2009

Nu gäller det att ta det väldigt lugnt!

Nu går det undan. Samhället håller på att förändras i snabb takt. Och politiker och andra beslutsfattare hänger inte med. De inser förmodligen att det inte längre går att utreda och lägga i "långbänk". Men samtidigt saknar de verktyg för att både få överblick över konsekvenserna av nya beslut och få dessa i samklang med den allmänna rättsuppfattningen. I dag skriver (=skrev) DN "Ipredlagen satt ur spel". Detta är ett exempel hur det går när man snabbt och utan eftertanke ska lappa ihop det gamla samhället - i stället för att låta det ersättas av något helt nytt. --- Rättelse: DN har ersatt artikeln med följande: "Ny dom påverkar inte Ipred-lagen".

Privatpersoner och privata företag får inte lägga upp dataregister med personuppgifter. Därför får man inte heller lagra IP-nummer. Och det innebär att Antipiratbyrån alltså inte kan samla in potentiellt bevismaterial. Sådant får bara polisen syssla med. På sin hemsida säger Antipiratbyrån visserligen att de har beviljats undantag för att få göra det, men nu säger regeringsrätten nej. Och därmed trodde man (DN) att IPRED-lagen blev verkningslös. Men antipiraternas "undantagstillstånd" gäller tydligen i alla fall.

För mig personligen är det viktigaste inte om det plötsligt blir fritt fram för fildelning. Och jag är övertygad om att man även inom Piratpartiet (eller borde jag säga "vi"; jag är ju faktiskt medlem) i första hand anser det som en delseger för personlig integritet. Det är trots allt för att skydda just denna som man inte får lagra data om privatpersoner.

Det viktigaste för mig är emellertid att vi i framtiden (eller redan nu) måste kunna fatta beslut på ett helt annat sätt. Det nya innebär ett ökat mått av intuition och förmåga att lyssna efter signaler som man tidigare förbisett. Alltså: Vart är vi på väg? Vad vill människorna? Vad är det som pågår i samhället? Hur kan vi samverka med varandra på ett nytt och radikalt annorlunda sätt - så att vi skapar det nya samhället i samförstånd med varandra, inte i krig med varandra.

I över fyrtio år har jag intresserat mig för personlig utveckling och då främst för meditation. Och i vissa kretsar där jag har rört mig, blev det till ett talessätt att "Nu är det så mycket att tänka på, så nu måste vi ta det väldigt lugnt!" Och det är först när man har ett inre lugn som man förmår hantera ett yttre kaos. Där ser jag en viktig uppgift, som jag personligen vill bidra till.

För att uppnå och bibehålla detta inre lugn är det för mig också viktigt att ägna mig åt det som är verkligt roligt i livet. För mig råkar det vara att spela tradjazz. När vi alla gör det som är roligt och har ett inre lugn, kan vi liksom "flöda" med i det som händer i samhället. Jag råkar dessutom vara övertygad om att människor som har ett inre lugn, spontant blir mer kärleksfulla och generösa. Det är därför jag vill medverka till att öka detta inre lugn.

Glad midsommar önskar jag alla läsare!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

1 kommentar:

  1. Glad Midsommar (lite såhär i efterhand, men hellre sent än aldrig) på dig Curt! :)

    /Viktor Mossbäck

    SvaraRadera

 
Loading...
Reggad på Commo.se