fredag 5 juni 2009

Ödestimman har kommit - demokrati eller "mediakrati"?

På söndag är det val till EU-parlamentet. Det känns som att det är ett ödesval. Världen håller på att gå överstyr. Vilket kan tydas som att vi kanske lämnar "över styret" av våra liv till kommersiella giganter som verkligen inte har enskilda människors intressen för ögonen. Visserligen hävdar den s.k. upphovsrättslobbyn (en liten klick mäktiga företag inom underhållningsbranschen) att de företräder en massa fattiga artister som är beroende av royalties. Men det har nu visat sig att ett flertal av de artister som användes som slagträn i Pirate Bay-rättegången, inte ens var tillfrågade om de ville delta i detta spektakel. Nu är det flera av dem som i protest har givit ut senare musik direkt på Pirate Bay för gratis nedladdning! De inser PR-värdet av detta och förstår att det betalar sig i det långa loppet.

På vilket sätt är då EU-valet ett ödesval? Jo, vi har nu en möjlighet - visserligen en liten möjlighet, men ändock - att få in någon eller några parlamentsledamöter som för människornas talan. Människorna vill inte bli övervakade, avlyssnade och kontrollerade. Människorna vill inte att storföretagens representanter ska få tillstånd att komma hem till dem och fingranska vad de har i sina datorer - utan att ens behöva styrka det de påstår.

För många år sedan läste jag en tankeväckande bok. Nu har jag precis läst om den. Den heter "Venus är vår" (eller "The Space Merchants"). Den är på sätt och vis värre än den omtalade "1984" av George Orwell. För i det här fallet är det två mediaföretag som styr världen. Det är en satir om man så vill, en humoristisk science fictionroman, där humorn är nattsvart. Ändå ... är steget från idag och dit inte så fruktansvärt stort.

Därför är det oerhört viktigt att rösta på söndag, om du inte redan har gjort det. Och det finns bara ett parti, som tar de här frågorna på allvar och det är Piratpartiet.

Visst är det viktigt med jobben. Visst är det viktigt med jämställdheten. Visst är det viktigt med miljön. Men ingenting är viktigare än demokratin, respekten för varje enskild människa, omtanken om varje enskild människa som får frihet att samverka med andra och skapa en värld som vi alla vill leva i.

Jag råkar tro på människans inneboende godhet och kreativitet. Och jag tror att denna godhet och kreativitet förstärks enormt när vi samverkar utan spärrar. Som jag har uppfattat det är det en sådan värld som Piratpartiet vill att vi ska ha. Det finns många sätt att stödja framväxandet av den världen. Men en viktig början är att sätta stopp för lagar som leder i motsatt riktning.

Om du också vill ha ett fritt samhälle med fritt tänkande människor: gör det enda rätta! Rösta Pirat!

3 kommentarer:

  1. Mycket bra skrivet! Jag hoppas innerligt att fler från den äldre generationen, utan att låta allt för ung själv, har detta i bakhuvudet någonstans. Vad är bättre än frihet?

    SvaraRadera
  2. Vad är bättre än frihet, retorisk fråga. Jag skulle säga Vad är bättre än ansvar.
    I texten som jag vill kommentera står det att inga andra pariter tar integritetsfrågorna på allvar.
    Det är ju såklart en fräck lögn. Man kan ha synpunkter på det hela. Men att de inte tar det på allvar är mest retorik.

    Jag saknar enormt mycket en etisk dimension i Piratpartiets hållning. Baserad på att frihet alltid är intimt kopplat till ansvar. Min uppfattning är att PP mest pysslar med frihet från.
    Leif

    SvaraRadera
  3. Leif: MIN uppfattning (och jag "pysslar" inte med fräcka lögner; i själva verket avskyr jag lögner) är att PP förespråkar och prioriterar personlig integritet, vilket DELS innebär frihet från att bli övervakad, avlyssnad och kontrollerad vad man än gör, DELS friheten att kommunicera fritt och att tillsammans med andra skapa fritt. Det är i denna process som kreativa lösningar på alla andra samhällsproblem kan komma fram.
    Håller helt med om att ansvar är enormt viktigt, men hur kan man ta ansvar om man inte har frihet utan i stället blir m.e.m. omyndigförklarad?
    Dessutom: Jag ÄR inte PP. Jag röstar på dem därför att jag nu hittat ett parti med en etisk dimension. Och denna etik innebär respekt för den enskilda människans integritet kopplat med en villighet att låta människor få ta ansvar samt samverka på ett kreativt sätt. Om jag inte TRODDE på detta, skulle jag rösta på något annat.

    SvaraRadera

 
Loading...
Reggad på Commo.se