lördag 25 juli 2009

Kommunikation, kärlek och pirater

En ständigt återkommande fråga för mig tycks vara: Vad är viktigast i livet och på vilket sätt kan jag bidra med det jag kan och de erfarenheter jag har? Och inte minst: Hur kan jag samtidigt ha så roligt som möjligt?

Under våren har jag kommit att intressera mig allt mer för Piratpartiet och vad de står för. Detta har intresserat många av mina vänner och inspirerat dem. Men vissa andra har retat sig på det och uttryckt att de inte på något sätt vill bli förknippade med några pirater – hur de nu skulle kunna bli det bara för att de känner mig?

De som retar sig eller blir upprörda har väl helt enkelt inte satt sig in i vad det hela handlar om. Det var både befriande och roligt att läsa Anna Trobergs blogg om ”piratslynglarna” som fick henne att tänka om helt och hållet. Från att ha varit rabiat motståndare mot dessa ”pirater” blev hon efter en tid andre vice ordförande i Piratpartiet! Men det är förstås inte alltid så lätt att göra en sådan helomvändning. Jag kan tänka mig att om större delen av ens vänkrets aktivt gör motstånd mot det som PP står för (eller rättare sagt: det som de tror att PP står för), kan det vara svårt eller näst intill omöjligt att ”byta sida”. Man riskerar ju att förlora alla sina vänner – eller behöva argumentera för något som man bara anar är rätt men som man inte kan motivera fullt ut.

Nåväl, åter till min egen situation. För mig är respekten människor emellan oerhört viktig plus att vi kan kommunicera fritt med varandra. Jag tror på människans inneboende godhet. När det ser ut som att människor är onda (eller illvilliga, desperata, omedgörliga, mm, mm), beror det ”bara” på att de söker efter kärlek – visserligen på ett synnerligen förvrängt sätt, men ändå. Och jag inbillar mig inte att alla världens problem löses omgående bara för att de blir kärleksfullt bemötta, men någonstans måste man börja. Och dessutom sitter jag – och de flesta av oss – mer eller mindre i samma båt.

Ett ”recept” som jag under årens lopp haft oerhörd nytta av är meditation. Och i en mycket utvidgad bemärkelse kan detta också befrämja kommunikationen människor emellan. Det har jag upplevt många gånger under min tid som försäljningschef på ett elektronikföretag och som organisations- och marknadskonsult. Det kan faktiskt ske mirakler! Jag har många gånger fått uppleva hur en situation har svängt helt! Men det skulle föra för långt att berätta om nu.

Just den sista tiden har jag också haft en släng av det som Rick Falkvinge kallade för ”eftervals-koma”. Nu vet jag inte om tröttheten och håglösheten nödvändigtvis hänger ihop med ett intensivt valarbete för min del. Men jag har noterat att fenomenet finns just nu hos många.

Det jag verkligen tycker är roligt är att spela jazz, leka med ord, kommunicera med människor, lära mig saker, förklara komplicerade samband i enkla ord. dela med mig av sånt som jag kan. Det mår jag bra av. Och förhoppningsvis kan jag då även vara till glädje för andra. På återhörande. :-)






Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

1 kommentar:

  1. Givetvis finns det de som enbart röstar på Piratpartiet på grund av fri fildelning eller för att ge nuvarande etablissemang en knäpp på nästan. Men precis som hos de andra partierna är medlemmarna och aktivisterna på det hela taget välinformerade om sitt partis åsikter och håller starkt med de flesta av dem.
    Jag valde Piratpartiet efter noggrant övervägande. Jag valde att strunta i vad alla sagt åt mig och kollade upp ett parti i taget. Dess historia, dess ideologi, vad som utgör dess kärnväljare, vad för slags politiker som leder partiet och vad partiets slutgiltiga mål är, samt vad kritiker säger.
    Jag kunde hålla med om det mesta som vartenda parti stod för och skulle kunna tänka mig att rösta på de flesta, men hittade också saker hos varje parti som gjorde att jag inte kunde tänka mig att stödja dem eller bli medlem. Utom just hos Piratpartiet. Hade det inte blivit den hade jag förmodligen fortsatt vela mellan partier i vartenda val och förblivit partipolitiskt obunden.

    På det hela taget har jag märkt att kritiken mot partiet antingen fastnar i "tjuv!", eller så är de redo att lyssna. Någon som upprepade gånger bara säger så till mig slutar jag snabbt betrakta som vän, resten har jag sakta övertygat och nu består min bekantskapskrets till nästan hälften av pirater, och resten är i alla fall inte avogt inställda.

    SvaraRadera

 
Loading...
Reggad på Commo.se