fredag 28 augusti 2009

Kommer Piratpartiet att förbjudas?

Nu i veckan beslöt Stockholms Tingsrätt att internetleverantören Black Internet inte fick förmedla tillgång till internet åt The Pirate Bay. I en kommentar i Dagens Nyheter liknade regeringens egen IT-expert Patrik Fältström detta vid att "Vad tingsrätten nu gjort är att man förbjudit folk att köra in på en gata beroende på att det på den gatan finns någon som potentiellt begått ett brott. " http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/internet-blir-mindre-fritt-1.938067.

Man frågar sig: Var går gränsen egentligen? Vad är medhjälp och vad är inte medhjälp?

Piratpartiet är det enda politiska parti som på allvar kämpar för att internet ska vara fritt och att de som tillhandahåller redskap för kommunikationen inte ska kunna göras ansvariga för innehållet i kommunikationen. Detta går att likna vid andra kommunikationsformer. Det är t. ex. självklart att Vägverket inte måste stänga av alla vägar för att det finns de som kör för fort – eller att telefonbolagen inte måste stänga abonnemanget ens för dem som är dömda brottslingar. Det krävs inte att Posten vägrar vidarebefordra brev från ett postnummer från vilket någon har skickat knark i ett paket.

Så varför ska andra regler gälla för internet? I det här fallet tycks tingsrätten t.o.m. grovt ha överskridit sina befogenheter. Rick Falkvinge i Piratpartiet har skickat in en JO-anmälan. http://rickfalkvinge.se/2009/08/27/min-jo-anmalan-av-stockholms-tingsratt/. Där säger han bland annat att tingsrätten de facto ålägger internetleverantören polisiära uppgifter – vilket den inte har rätt att göra.

Man undrar oroligt: Vad blir nästa steg?

Piratpartiet visar ju öppet att man sympatiserar med The Pirate Bay – även om man inte vare sig stöder eller uppmuntrar till illegalt fildelande (men det gjorde ju inte Black Internet heller). Kan man därför säga att PP är skyldiga till medhjälp till medhjälp till medhjälp mot upphovsrättslagarna? Innebär det ”medhjälp” att protestera mot en absurd tingsrättsdom? Blir man automatiskt skyldig redan genom att uttrycka sina åsikter? Hamnar jag genom denna blogg i Antipiratbyråns register över potentiella brottslingar? Var går gränsen? Har jag gjort mig skyldig till medhjälp genom att länka till TPB?

Fast personligen oroar jag mig inte speciellt mycket. Det är faktiskt ett rätt underhållande spel som pågår. Och jag är övertygad om att ett snabbt växande antal svenskar (och världsmedborgare) ser och inser hur absurt det hela är. Egentligen skulle man kunna skratta åt alltihop, om det inte vore för att oskyldiga människor får lida.

Jag inser att även bland dem som tycker hela det här ”medhjälpsfenomenet” är uppåt väggarna finns radikalt olika åsikter om hur det bör hanteras. Och jag själv känner att det finns många sätt, som inte alls behöver utesluta varandra. Jag tycker att det är bra att de som vill protestera på olika sätt, gör just det.

Mitt bidrag kan vara att skriva sådana här inlägg ibland. Och i övrigt vill jag ägna mig åt att underlätta för människor att tänka fritt, våga handla så som de känner är rätt, bli mer kreativa på alla plan, känna mer samhörighet med andra, kunna samarbeta även med oliktänkande. Det är därför jag håller kurser i s.k. Oas-meditation (http://www.livingcreators.com/Presentation-1-dag.pdf ).

Om jag av någon anledning skulle få förtroendet att bli vald som riksdagsledamot vill jag även där i första hand verka för samförstånd mellan så många ledamöter som möjligt – inte genom att ”kohandla” och göra avkall på principer, utan genom att verka för en ökad klarsyn. Jag är nämligen övertygad om att var och en som kan tänka fritt och kreativt, inser att vi inte kan styra och begränsa människor och hoppas på att detta ska leda till ett idealsamhälle.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

1 kommentar:

  1. "Nu i veckan beslöt Stockholms Tingsrätt att internetleverantören Black Internet inte fick förmedla tillgång till internet åt The Pirate Bay"

    Inte riktigt. Tingsrätten beslöt att inte Black Internet genom att förmedla tillgång till internet åt The Pirate Bay får överföra de verk som är aktuella i målet till allmänheten. Black Internet överför idag inga sådana verk till allmänheten genom att förse TPB med uppkoppling, så i teorin innebär det ingen skillnad.

    I praktiken blir det ju förstås en skillnad när försiktighetsprincipen kommer in i bilden - det rör sig ju trots allt om en halv miljon kronor.

    SvaraRadera

 
Loading...
Reggad på Commo.se