tisdag 11 augusti 2009

Till Riksdagen - de är bar å åk!

"De ä bar å åk!" Detta berömda uttalande skulle kunna stämma för mitt liv just nu. Redan i fredags, förra veckan, undrade jag vem som egentligen bestämmer riktningen för vart jag är på väg. Och samma kväll råkade jag chatta med Piratpartiets distriktsledare i Norra Distriktet, Andreas Larsson, samt Rickard Olsson, styrelsemedlem i PP. Jag hade råkat läsa tidigare på dagen om att PP:s styrelse skulle diskutera framtagning av valsedlar till riksdagsvalet 2010 den 10.8.

Då flög det ur mig - som ett skämt - att jag kanske skulle kandidera till riksdagen för Piratpartiet! :-). "Absolut! Gör det!" fick jag höra - uppenbarligen på fullt allvar. Jag kände mig glad och upplivad av idén - och samtidigt var det ett slags skräckblandad förtjusning. Det var som att ha givit sig ut i slalombacken. Det var "bar å åk!" Jag kände mig fortfarande lite undrande över om jag verkligen kunde bidra med något, men jag tänkte att på något sätt får jag väl tala om att jag kan vara intresserad i alla fall. Så jag skrev några korta rader till agendan för Norra Distriktets ledningsmöte, som också skulle äga rum den 10.8. Någon kanske tyckte att jag var för framfusig, men jag kom just då inte på något bättre alternativ.

Hur gör man när man är ny och ändå tror att man kan vara till nytta? Faktum är att tre fjärdedelar av Piratpartiets medlemmar har tillkommit under det senaste halvåret. Hur tar man tillvara dessa resurser? De gamla medlemmarna känner inte de nya. På något sätt måste man alltså presentera sig för varandra.

Själv avviker jag på många sätt från hur man uppfattar en medlem i Piratpartiet. Jag är 68 år och har alltså lämnat det aktiva yrkeslivet - fast inte helt! Jag har inte varit IT-konsult, "bara" en aktiv och intresserad datoranvändare sedan 1980-talet. Jag hade egen hemsida redan 1995. Den nuvarande har adressen http://www.livingcreators.com/curt.

Det jag främst har i bagaget är massor av erfarenhet. Jag har arbetat i många år, t.ex. som försäljningschef i exportindustrin, organisations- och ledarskapskonsult, unversitetslektor i företagsekonomi och mycket annat. Dessutom har jag skrivit ett stort antal böcker och intresserat mig för människans oanade, inre (men oftast outvecklade) resurser. 1975 skrev jag en fyrabetygsuppsats som handlade om organisationsutveckling och meditation. Den blev omskriven i pressen. Min handledare var Bengt Rydén (sedermera chef för Stockholmsbörsen) och han erbjöd mig senare anställning (som jag emellertid tackade nej till).

Tja, vad ska jag säga mer. Jag är inte en person som talar mycket och med stora åthävor. Men jag har ändå varit hyfsat bra på att få saker och ting uträttade, mycket därför att folk fått förtroende för mig och litat på det jag har sagt.

Jag vill verka inom Piratpartiet, därför att jag är mån om människors integritet och frihet. Jag tror inte att människor utvecklas och blir mer kreativa av att övervakas och bindas till händer och fötter av förbud och restriktioner. Om jag fick chansen, skulle jag gärna i riksdagen försöka påverka samtliga ledamöter genom personliga kontakter. Jag tror på och känner mig mest bekväm med att skapa goda relationer - snarare än att slåss på några barrikader.

Det här är kontentan av min livsfilosofi och den vill jag förstås leva efter alldeles oavsett om jag blir invald i Sveriges Riksdag eller inte. På ett sätt är det inte oerhört viktigt för mig hur det blir med just det, men något som är viktigt, är att jag själv känner att jag gjort allt jag kan för att förverkliga mina ideal.

Slut på de högtravande tongångarna! :-) Ha en bra dag!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Loading...
Reggad på Commo.se