tisdag 27 oktober 2009

Foliehattar är vi allihopa – eller?

Folk som känner mig brukar ibland säga att jag inger förtroende. Varför det är så vet jag inte. Jag har mycket som talar emot mig faktiskt. Kanske är det så att ju mindre jag säger och ju mer jag lyssnar, desto mer litar folk på mig. Och det gäller förstås alla … Men jag brukar nog ha extra lätt för att lyssna.

Jag måste ändå medge att jag förmodligen är en väldigt ovanlig person. Men det beror förstås i sin tur på att jag alltid varit väldigt nyfiken på livet och på hittills outforskade möjligheter. Jag har hört människor hävda de mest märkliga saker, som de påstått vara realistiska. Men jag har ändå inte omedelbart förkastat något pga av att ”det förstås är omöjligt”. I stället har jag försökt vara lyhörd för hur de personer låter, som påstår något.

Vad är en s.k. ”foliehatt”? Jag tror att man med det menar någon som både har vilda idéer om hur verkligheten fungerar och dessutom på ett påträngande sätt försöker övertyga sin omgivning om att de har rätt. Men det som för mig är typiskt för en foliehatt är inte själva de vilda idéerna utan i stället den låsta inställningen och obenägenheten att förstå sina medmänniskor.

I mitt fall försöker jag ytterst sällan övertyga någon om att jag har rätt i någon väldigt kontroversiell fråga. Däremot kan jag bli väldigt angelägen att försöka ta reda på hur det egentligen är! Den som googlar på mitt namn (eller kör ”supersök” på Eniro), kommer att finna att jag t.ex. har experimenterat med att leva som s.k. ”lufterian” dvs utan att behöva äta mat. (Faktum är att det var jag som introducerade ordet lufterian i svenska språket, när jag översatte Jasmuheens bok Leva på Ljus). I en av mina egna böcker berättar jag om mina upplevelser som lufterian.

Jag har också över fyrtio års erfarenhet av meditation, och jag har bl.a. varit i Indien flera gånger och då förstärkt min förmåga att ge ett slags ”välsignelse”. Det enda jag vet är att jag själv fått ut väldigt mycket av detta, och jag har kunnat konstatera påvisbara resultat både hos andra människor och på omgivningen i övrigt. Men, som du säkert förstår, detta bygger inte på vetenskapliga undersökningar, utan enbart på ytterst märkliga ”sammanträffanden” som för mig varit helt övertygande. Jag är f.n. även engagerad i ett begynnande samarbete med representanter för Svenska Kyrkan i detta.

Kontentan av allt det här är att jag genom egna erfarenheter har upptäckt fullständigt enorma möjligheter för oss människor. Men jag har också upptäckt att det krävs ganska mycket av oss för att kunna förverkliga dessa möjligheter. Inte minst krävs det mycket av mig själv. ☺ Men jag har åtminstone en rätt klar föreställning om vad som krävs. Och det vill jag gärna dela med mig av under resans gång.

Jag tror att vi alla egentligen är ett slags ”foliehattar” i den bemärkelsen att vi har en förutfattad mening om hur verkligheten är beskaffad – och att vi därför inte ser alla möjligheter som finns. Att de finns är alltså vad jag tror, men jag tänker inte försöka övertyga dig om det genom något slags resonemang eller ”bevis”. Det enda jag kan göra än så länge är att själv försöka utnyttja dem efter bästa förmåga. En ingång är att bygga upp goda relationer. Och det gör jag f.n. så gott jag kan inom bl.a. Piratpartiet. (Med växlande framgång) Där befinner jag mig …


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

4 kommentarer:

  1. Menar du allvar med att du vill ställa upp för PP i riksdagsvalet?

    Känns lite som om du gör det bara för att förstöra för PP och ge dem dåligt rykte...
    Trist.

    SvaraRadera
  2. Förstår inte riktigt vad föregående kommentar syftar på. Jag tycker att det känns toppen att ha dig i Piratpartiet, med allt vad du står för, och kan tillföra till partiet. Om du ställer upp kommer jag kryssa dig, definitivt!

    SvaraRadera
  3. Jag förstår inte heller vad "Anonym" har hängt upp sig på. Och jag har definitivt inget intresse av att förstöra någonting. Det är inte min stil. Sanningen är nog snarare att vi medlemmar i PP är en brokig samling som "bara" förenas av en passion för frihet, personlig integritet och generositet. Sedan kan vi ju ha olika idéer om hur detta ska förverkligas.

    SvaraRadera
  4. HA! Jag tyckte du såg bekant ut ;)
    http://www.youtube.com/watch?v=kNNaP0fpq40

    Jag tycker det är bra att du är med i PP.

    SvaraRadera

 
Loading...
Reggad på Commo.se