måndag 12 april 2010

Först Piratpartiet, sedan Sverige, sedan världen!

Jag älskar människorna i Piratpartiet! Först tänkte jag skriva "jag älskar pirater", men så kom jag på att för vissa står ordet "pirater" för folk som rånar lastbilar eller kidnappar oljetankers. Men pirat kan också vara någon som bryter sig loss från det etablerade, delvis skriver sina egna regler och vill skapa något helt nytt. Det är så man måste förstå ordet när man tänker på Piratpartiet. Jag har just deltagit i en kickoff-helg för Piratpartiets tilltänkta riksdagsgrupp och jag är uppfylld av hopp, entusiasm och kärlek.

Pirater i den här bemärkelsen är människor som älskar frihet, men som också vill samverka med varandra. Därför kan man inte inordna Piratpartiet (PP) i den gängse höger-vänsterskalan för politiska partier, där höger brukar stå för självständighet och frihet, medan vänster handlar om solidaritet och samarbete. PP inkluderar allt detta. Vi (för även jag är pirat) ser ingen motsättning i det här. Därför finns det inom PP både f d vänsterpartister och f d "ultrakapitalister".

Skulle man därför inte kunna tänka sig att det lätt uppstår konflikter inom partiet? Jo, och tidvis har det mycket riktigt blossat upp interna motsättningar, och tonen har ofta blivit rå (utan att vara särskilt hjärtlig! OBS: eufemism). ;-)

Men, trots de ibland hårda orden finns det en djupt liggande och grundläggande värdegemenskap. Konflikterna berör - som jag ser det - ganska ytliga företeelser. När man går bortom detta är alla pirater totalt ense om vad vi vill åstadkomma i samhället. Vi vill att alla människor ska ha full frihet, en frihet under ansvar att inte åstadkomma skada för andra. Vi vill inte bli omyndigförklarade av myndigheter eller andra organisationer med makt. Vi vill också få utlopp för vår kreativitet, både var för sig och i samverkan med varandra. Vi vill att alla ska ha tillgång till all kultur och all kunskap. Vi vill uppmuntra till generositet från alla sidor. Och vi vill att människor ska kunna försörja sig på sin kreativitet och känna trygghet.

Allt det här *går* att kombinera! Men det kräver att vi vågar gå bortom den rädsla som sprider sig som ett gift i samhället. Då kan det ske mirakler. Det skedde mirakler under Piratpartiets kickoffhelg, och det kan ske mirakler även i större skala. Vi har börjat med att visa hur det är möjligt inom partiet. Nu ska vi visa att det är möjligt i Sverige som helhet. Därför behöver vi komma in i riksdagen. Nästa steg är att förändra Europa och världen.

På vilket sätt hände det mirakler i riksdagsgruppen? Vi är personer som ofta och gärna diskuterar frågor via internet. Det är ett fantastiskt hjälpmedel. Det är snabbt och effektivt. När kommunikationen fungerar, kan man oerhört snabbt få fram viktiga beslut. Men det finns också gott om utrymme för missförstånd. Framför allt är det svårt att förmedla känslor på det sättet. Och känslor finns alltid med i bilden när människor kommunicerar.

Något som det hade uppstått motsättningar kring var ett förslag till arbetsordning för Piratpartiets riksdagsledamöter. Innan vi träffades fysiskt (pirater kallar detta för "afk", dvs "away from keyboard") kändes det snudd på omöjligt att bli eniga om det där dokumentet.

Helgen ägnades till större delen åt att människorna skulle lära känna varandra ordentligt och SE varandra, HÖRA varandra och FÖRSTÅ varandra. När detta fick ske, hände miraklet. Kärleken blommade fram. Min personliga uppfattning är att kärleken finns inom oss alla, och när rädslor och andra yttre begränsningar kan släppa, då kommer den spontant upp till ytan. Det är helt underbart!

Precis detta skedde nu i helgen. Jag har personligen upplevt det här många gånger förut i andra sammanhang. Ändå är det lika fantastiskt - och omtumlande - varje gång. Till allas stora förvåning blev det nu möjligt att enas om arbetsordningen. Med ett litet undantag ... Vi kom inte överens om hur vi skulle hantera situationer, där vi inte är överens! "Vid lika röstetal avgör lotten?" Hm. Nja, kanske kommer det inte ens någonsin att uppstå?

Nu vet vi att vi kan förändra miljön inom Partiet. Lätt! Och vi ser tydligt att miljön behöver förändras i Sverige. Inget annat politiskt parti verkar se det så tydligt som vi. Alla de andra vill skapa mer trygghet genom mer övervakning och bevakning. Grundregeln "hellre fria än fälla" förvandlas till sin motsats. Och därmed åstadkommer man i stället mindre trygghet för alla.

Därför behövs Piratpartiet i riksdagen. Vi kommer att göra skillnad, jag vet det. Hjälp oss att förvandla Sverige och låt oss åter bli det föregångsland, som vi har varit. Det hänger på oss. Det hänger på DIG! Rösta på Piratpartiet den 19 september.

----------

Om du vill veta mer vad olika piratpartister tycker, läs till exempel följande bloggar:
Rick Falkvinge (partiledare), Anna Troberg (vice partiledare), Farmor Gun (vann i år Stora Bloggpriset i klassen "Politik och Samhälle"), Opassande (Marie "Emma" Andersson, ibland skämtsamt kallad "chefen över internet"). Men det finns många fler. Gå till Knuff.se och sök på Piratpartiet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

5 kommentarer:

  1. Det är trevligt att ni kom överens. Jag har ett litet tankeexperiment dock - eftersom en hel del hårda ord och jobbiga känslor redan spelat ut sin roll i just den här diskussionen, så var man redan på nästa steg i processen. Dessutom var juh inte jag närvarande ;) Sen tycker jag det är synd att jag fick ett löfte att det klustrade skulle tas upp, och att det löftet inte infriades.

    Jag är jätteglad för att det gick bra i helgen, men vill ändå slå på att det måste vara okey att bli upprörd och att tycka olika. Jag vill inte ha ett "vara-snäll-klimat" i alltför stor utsträckning. Och jag vill definitiv inte ha det som det är i vissa grupper i partiet nu, att ledare inte reagerar på första partens: "Du är full av skit!", men däremot tycker att mottagarens "Nu tycker jag du är oresonlig." är ett oacceptabelt uttalande.

    Själv har jag i perioder lämnat vissa Skypekanaler då andra funktionärer inte bemöter mig med respekt, och jag blir tillsagd att sluta när jag svarar med samma mynt. Självklart är det en relativt omogen reaktion från min sida, men det är än mer omoget av våra ledare att inte reagera på allas hårda ord i alla sammanhang.

    SvaraRadera
  2. Hanna; jättesynd att du inte kunde vara med i helgen.

    Jag ska ärligt säga att jag var gravt orolig för hur det skulle gå innan helgen.

    Den oron är som bortblåst nu. Det betyder *verkligen* inte att jag blivit ja-sägare - det betyder bara att ytliga knutar, som Curt uttrycker det, lösts upp när kommunikation och förtroende byggts upp.

    Mycket handlar om hur svårt det är att kommunicera mänskligt via textmediet, som vi gör nu.

    Därför kommer jag uppmuntra mera ljud och helst videokommunikation på distansmöten, genom tekniker som t.ex. TokBox.

    På lokala möten är det AFK som gäller, det är "king of the mountain" när det gäller mänsklig kommunikation.

    Kram Curt & Hanna,

    SvaraRadera
  3. Hanna: Det vi gjorde i helgen var absolut inte att skapa ett "vara-snäll-klimat". För mig låter det som att gömma undan svåra känslor. Däremot gick vi in för att alla deltagare skulle visas respekt och få säga sitt. Och under ett stort antal vändor var vi inte överens. Men bristen på möjlighet att munhuggas gjorde att vi tillsammans hittade lösningar, och det var så befriande!

    SvaraRadera
  4. Jag har lite svårt att förstå vad som var miraklet, eller miraklerna. Att riksdagsgruppen har enats om en arbetsordning känns inte av den digniteten för mig. Men visst, det var säkert kul för er som var där. Ett mirakel för mig hade varit att reda ut de stora konfliktfrågorna.

    SvaraRadera
  5. Att vi enades om en arbetsordning var förstås inte ett mirakel, självklart inte. Men att stämningen i hela gruppen förändrades så radikalt, DET var ett mirakel! Och det går inte att konkretisera. Däremot är jag övertygad om att det lägger en helt ny grund för det fortsatta samarbetet.

    SvaraRadera

 
Loading...
Reggad på Commo.se