torsdag 10 juni 2010

Rädslans tyranni och generösa pirater

De allra flesta människor tror att världen kommer att fortsätta ungefär som förut, och att det inte kommer att hända något revolutionerande i år – eller nästa år, eller året därefter. Det ser ut som att politikerna och affärsmännen planerar för framtiden som om allt skulle löpa på som vanligt. Man investerar och sätter igång projekt som ska vara klara år 2015 eller rent av år 2020.

Men … sanningen är att det pågår något mycket omvälvande i världen.
Det går egentligen inte att förneka. Jo, man kan förneka det – om man befinner sig i ett sovande tillstånd. Och den överväldigande majoriteten av världens befolkning sover. De är liknöjda. De är som zombies. Regeringen kan göra i princip vad den vill (eller rättare sagt: vad makteliten inom näringslivet vill), men folk bryr sig inte.

För folk i allmänhet är det bara viktigt vilken låt som vinner i Melodifestivalen. Eller vilket ishockeylag som vinner elitserien. Eller hur det går för de svenska ishockeyspelarna i utlandet. Möjligen kan det vara intressant vad kronprinsessan Victoria har för sig. Det mesta styrs av vad som visas på TV. Människorna lever för och med de TV-program de tittar på.

Visst kan det finnas andra ”tidsfördriv” också, men de är just tidsfördriv och inget annat. Det är sådant som distraherar folk från att lägga märke till och bry sig om allvarliga fenomen i samhället. De reagerar inte när de blir fråntagna sina rättigheter att ha ett privatliv. De bryr sig inte om att alla som har en avvikande åsikt, kommer att riskera att bli tagna av polisen.

De programmeras att acceptera (och till och med jubla över) att ”fildelning” bestraffas mångdubbelt hårdare än våldtäkt på minderåriga. I det här samhället finns det inget brott som är mer avskyvärt än att hota storföretagens enorma vinster – om än teoretiskt eller marginellt.

Nya kränkande lagar införs på löpande band – alltid med hänvisning till att man vill skydda någon liten, utsatt grupp. Detta är emellertid svepskäl. Kreatörer förlorar oftast inga pengar på fildelningsfenomenet – tvärtom. Barn som utsatts för kränkande sexuella övergrepp skyddas inte av att familjefäder förbjuds titta i sina egna familjealbum på sina egna badande barn. Och just sådana lagar har redan införts!

Så vem är det som vill behandla vanliga människor på detta sätt?
Uppenbarligen finns det en maktelit inom näringslivet som får politikerna att dansa efter sin pipa. I dag läste jag en del ”inside information” om Bilderberggruppen. Det verkar rätt uppenbart att man där har en mycket cynisk syn på mänskligheten. De som ingår där tillhör toppskiktet när det gäller ekonomisk makt, och deras enda ledstjärna verka vara att öka denna makt.

Resten av mänskligheten betraktas inte som några riktiga människor. Deras enda funktion är att skapa mer välstånd åt eliten. Precis så är det – tyvärr.

Allt det här bygger på att vanliga människor är rädda för överheten. Men det som verkar pågå just nu är att allt fler människor blir allt mindre rädda. Jag upplever att det finns flera förklaringar till det, och det yttrar sig också på många olika sätt.

Ett skäl till att folk är mindre rädda är att de med hjälp av internet kan kommunicera fritt med andra människor från hela världen. Och det går snabbt. Information kan spridas snabbt och över (nästan) alla gränser. De flesta människor (åtminstone i västvärlden) har mobiltelefon och digitalkamera. När de råkar se något myndighetsövergrepp, kan de ta bilder och sända ut i världen. Det är svårare för polisen att skrämma folk till tystnad.

Allt fler människor har numera också lärt sig meditera eller använda andra metoder för att lugna sitt sinne och få inre frid, vilket minskar rädsla och oro samt ger styrka att säga ifrån eller helt enkelt agera på ett mer kreativt sätt. Detta är ett område som jag har själv har rik erfarenhet av.

Piratpartiet (PP) i Sverige (och dess många efterföljare internationellt) utgör ett exempel på att människor fått nog av myndighetsförtryck. PP finns redan representerade i Europaparlamentet, där man under sitt första år redan har uträttat väldigt mycket. Etablissemanget försöker febrilt framställa piraterna som ”tjuvar”, när de i själva verket kan sägas vara vår tids Robin Hood.

Piratpartiet som sådant ägnar sig förstås inte åt något som är olagligt utan vill påverka samhället i god demokratisk ordning. Och de viktigaste ledstjärnorna är Integritet, Kultur, Kunskap.
Människor har rätt till en privat sfär som inte ska övervakas eller kontrolleras. Människor ska ha rätt att dela med sig till varandra för privat bruk och vidareutveckling av kultur och annat som de har tillgång till. Detta gagnar även kreatörerna, eftersom den framväxande generositeten inte på något sätt utesluter dem. Människor ska även ha tillgång till mänsklighetens samlade kunskap.

Samtidigt känner jag att det inte räcker att försöka ändra samhällsskutans kurs enbart med hjälp av politiska medel. Maktelitens inflytande är för stort. Jag är oftast inte någon konspirations­teoretiker – av den enkla anledningen att det inte är meningsfullt och leder till några positiva förändringar. Men det går ändå inte att blunda för hur det ser ut i världen och vad som faktiskt händer.

Den mest grundläggande lösningen (faktiskt den enda lösningen) är att slutgiltigt lösa upp mänsklighetens inneboende rädsla. Den positiva nyheten är att detta pågår just nu. Den negativa nyheten är att makteliten ser detta och med alla medel försöker motverka det. Detta kan verkligen set ut som kampen mellan det onda och det goda, dvs kampen mellan de onda och de goda människorna. Fast i själva verket pågår den här processen inom alla människor – även hos makteliten. Så måste det i själva verket vara.

Det är bara genom att mänskligheten som helhet slutar se varandra som fiender, som vi kan vakna ur mardrömmen. Och det är därför som jag ser detta som det viktigaste att ägna mig åt – först i mig själv, och parallellt med detta hos min omvärld.

-----

Bilderberg Objectives (källa: http://www.countercurrents.org/lendman010609.htm)
(ur en recension av Daniel Estulins bok ”True Story of The Bilderberg Group”)

The Group's grand design is for "a One World Government (World Company) with a single, global marketplace, policed by one world army, and financially regulated by one 'World (Central) Bank' using one global currency." Their "wish list" includes:

  • "one international identify (observing) one set of universal values;"
  • centralized control of world populations by "mind control;" in other words, controlling world public opinion;
  • a New World Order with no middle class, only "rulers and servants (serfs)," and, of course, no democracy;
  • "a zero-growth society" without prosperity or progress, only greater wealth and power for the rulers;
  • manufactured crises and perpetual wars;
  • absolute control of education to program the public mind and train those chosen for various roles;
  • "centralized control of all foreign and domestic policies;" one size fits all globally;
  • using the UN as a de facto world government imposing a UN tax on "world citizens;"
  • expanding NAFTA and WTO globally;
  • making NATO a world military;
  • imposing a universal legal system; and
  • a global "welfare state where obedient slaves will be rewarded and non-conformists targeted for extermination."

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

8 kommentarer:

  1. Varför i h-e finns detta inlägg med på live.piratpartiet.se ? Det skall inte vara konspiratonsteorier där, så lägg av nu liksom.

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet!

    /Paul

    SvaraRadera
  3. Anonym fegis11 juni 2010 03:49

    Du är något på spåren här, men du har en bit kvar. Bilderberggruppen är bara en liten del av hela bilden.

    Faktum är att den bildades för att dra uppmärksamheten från den verkliga världsförändraren, T.E.R.C.E.S.

    Jag ingår i toppskiktet inom T.E.R.C.E.S, men känner att jag inte kan skriva under på organisationens agenda längre. Mitt samvete är rymligt, men inte hur rymligt som helst. Det mesta i din lista över Bilderberggruppens mål är i själva verket T.E.R.C.E.S:s mål, som vi planterat i olika kretsar för att dra uppmärksamheten från vårt arbete.

    Därutöver samarbetar vi med en teknologiskt mycket högt stående ras från en planet i Betelgeuse-systemet. (De kom hit första gången i juni 1932, och ett oförutsett missöde ledde till Roswell-incidenten. Ja, det var ett rymdskepp, och nej, det finns inte i Area 51. Vi har det på en hemlig bas i södra Frankrike.) År 2012, på 80-årsdagen av deras första besök, kommer vi att lämna över Jorden till dem (NATO har inget med världsmilitären att göra, det är ett Bilderbergvillospår), och ansluta hela planeten till Det Universella Kamratskapet. (Det är svåröversatt, men låter bättre på originalspråket.)

    Jag vill som sagt inte verka för detta längre, och håller just på att ladda ner hela T.E.R.C.E.S:s databas för att lämna över den till Wikileaks.

    Jag hoppas du ursäktar att jag ser mig tvungen att posta detta anonymt. Det viktigaste är att sanningen om T.E.R.C.E.S kommer ut innan de upptäcker att jag förrått dem.

    SvaraRadera
  4. Anonym fegis:
    Ursäkta men det är sådana här kommentarer som får mig att allvarligt överväga att ha moderering av kommentarer. Du driver uppenbarligen med mig. Dummare är jag inte än att jag begriper det. Och jag vill understryka (som jag redan sagt i inlägget) att jag egentligen inte alls är någon konspirationsteoretiker. Och om du läser noga är det inte alls "min" lista på slutet. Det är ett citat ur en bok. Oavsett om det existerar någon konspiration eller inte bland världens rikaste och mäktigaste personer, anser jag fortfarande att huvudproblemet är den utbredda rädslan och apatin hos mänskligheten. Det är DEN jag vill göra något åt!

    SvaraRadera
  5. Egentligen var mitt syfte inte att driva med dig personligen, utan att föra fram lite alternativ "inside information" som bara är lite mer osannolik än Daniel Estulins sanningar om Bilderberggruppen. På det hela taget är det lite som att ropa "Hitler" om man stödjer sin argumentation på vad Bilderberggruppen sägs stå för. Hela ens välunderbyggda tankehus riskerar att rasa ihop i ett stort moln av konspirationsdamm, ungefär som när Godwins lag (eller snarare dess följdsats om att den som använder Hitler och nazism som argument förlorar) träder i kraft.

    Det finns inget som talar för att Estulin faktiskt vet sanningen om Bilderberggruppen, men han kan ändå tjäna gott om pengar på en bra historia om den. Ponera att Bilderberggruppen faktiskt är vad de säger sig vara, ett gäng rika knösar som träffas för att prata om ditten och datten, och kanske växla ett par ord till atlanticismens fromma - hur roligt är det att läsa om, och hur mycket säljer en sådan bok?

    Det är ganska svårt att tolka stycket efter "Så vem är det som vill behandla vanliga människor på detta sätt?" som något annat än att du läst Estulin och vill framföra hans ord som sanning, trots att du oftast inte är någon konspirationsteoretiker.

    Inlägget hade, enligt min åsikt, klarat sig alldeles utmärkt på egen hand, utan referenser till mer eller mindre underbyggda domedagsböcker om Bilderberggruppen. Det är till och med min övertygelse att det hade tjänat på det, för det är ett bra inlägg om ett viktigt ämne, och de avslutande orden om ett öppnare och mer tolerant samhälle skriver jag helhjärtat under på.

    Jag ber om ursäkt för min alltför drypande ironi. Skrivandet är en svår konst, och jag är inte stort mer än en fumlig amatör inom den.

    SvaraRadera
  6. Anonym (som jag utgår från är identisk med "Anonym fegis"):
    Tack för den senaste kommentaren, som jag i stort sett kan instämma i helt och hållet.

    SvaraRadera
  7. Visst var det jag. Google slarvar av någon anledning bort mitt "efternamn".

    Lycka och välgång!

    SvaraRadera

 
Loading...
Reggad på Commo.se