söndag 25 mars 2012

Är det en bok som vill skrivas?

Jag kan förmodligen verka helt schizofren: Å ena sidan är jag deprimerad och fruktansvärt trött, orkar inte ta mig för något, tycker att allt är tungt och besvärligt, plågas av hopplöshet och meningslöshet. Å andra sidan kan jag när som helst brista ut i skratt. Och jag ser hur mina händer skriver på tangentbordet …. :-) …. det är hur kul som helst! Och jag kan tycka att det är helt okej att inte ”få något gjort”. Och den delen är viktigare, för den är jag. Och när jag vet vem jag är, spelar det ingen roll att de där tunga känslorna finns där ibland. De har inte med mig att göra!

Det finns emellertid någon del av mig som vill dela med mig av det här – ja, alltså inte bara dela med mig utan få andra att uppleva det, att inse det. Men hur??? Det är väl årtusendenas dilemma. Det är för att klara den uppgiften som bland annat Bhagavad Gita skrevs. Det är för detta som guruer i alla tider har funnits där för att vägleda folk. Men det finns inga genvägar. Ingen shaktipat kan åstadkomma någon ”neurobiologisk transformation” - och någon sådan är inte heller nödvändig! Vi ska nämligen inte transformeras till något annat än det vi redan är. Vi behöver inte ”höja vårt medvetande”. De underbara bliss-tillstånd som vi tillfälligtvis kan få, går inte att göra permanenta. Tro mig! Jag upplevde allt det där för 35 år sedan.

Det som däremot behövs är en klar insikt om vem vi faktiskt är. Vi ska inte bli något annat än det vi är, vi ska bara förstå att vi inte är det som vi har inbillat oss vara. Men missförståndet kan vara så oerhört starkt inprogrammerat … Så knepet är på sätt och vis att ge upp!

Mitt ego finns fortfarande kvar och det är okej så länge jag vet att egot inte är jag. EN viktig sak: när jag säger vet, så betyder det inte att jag har läst det i en bok eller hört någon säga det och bestämt mig för att ”jo, det låter ju helt rätt”. Att verkligen veta något går bortom allt detta. Jag vet att jag existerar. Det är något som säkert alla håller med mig om. Jag vet att allt är kärlek. Det är något som många säkert inte håller med mig om! :-S

Egot tycker att jag ska skriva en bok om det här. Jag har ju tidigare skrivit många böcker, och nu har jag försökt skriva om hur man ”blir upplyst” i flera år. Men det har gång på gång stannat av – ofta därför att jag sett att skrivandet av ytterligare en bok är ett sätt för mig att visa upp mig och försöka få andra att inse hur fantastisk jag är! Men att jag skulle vara någon speciell är också bara en illusion!

Samtidigt förstår jag att budskapet kanske går hem bättre om jag delar med mig av det på ett högst ”personligt” sätt och inte strävar efter en objektiv beskrivning av Vedanta. Även Vedanta är ingenting i sig självt. Det är ”bara” verkligheten som är verklig! ☺ Mitt i alltihopa förstår jag att när jag vägrar låta egot styra om jag ska skriva en bok, så är detta också egot som blandar sig i! Ungefär: ”Här ser ni en som inte har något ego!” Så – kanske det blir en bok så småningom i alla fall? ;-) --- Första utmaningen är att lägga ut det här på Facebook!!!

1 kommentar:

  1. Hej Curt !!
    Vill bara tacka för din bok Insikter om mirakler som jag läste för många år sedan samtidigt som jag börjat läsa ACIM. Och det var kul att läsa lite svenska också :)

    MVH
    Pia Rönnquist

    SvaraRadera

 
Loading...
Reggad på Commo.se